KNVL Bericht over LiPo !

Gepubliceerd door pnegro op

Van: secretaris.modelvliegsport@knvvl.nl [mailto:secretaris.modelvliegsport@knvvl.nl]
Verzonden: woensdag 25 juli 2018 8:53
Aan: secretaris.modelvliegsport@knvvl.nl
CC: voorzitter.civ.modelvliegsport@knvvl.nl
Onderwerp: FW: Tropische temperaturen en loop batterijen.

 

Beste vliegvrienden,

 

Als je temperaturen gaat meten van lipo’s die in gebruik zijn voor AANDRIJVING, zul je op dit soort snikhete dagen schrikbarende temperaturen meten. 

Wat is de oorzaak?

De lipo’s raken in de auto bij transport al wat warmer, zeker als ze langer in een geparkeerde auto liggen, die vol in de zon staat.

Bij meervoudig gebruik (dus opnieuw laden voor een volgende vlucht) is de start temperatuur al aanmerkelijk hoger, of je moet ze bvb in een koeler eerst tot kamertemperatuur laten afkoelen.

Een oververhitte Lipo kan naast extra brandgevaar ook uitvallen in de vlucht. 

Dus als je de aandrijvings lipo ook gebruikt om via een BEC je ontvanger en servo’s te bedienen, dan ben je die meteen ook kwijt. 

Ook je apparatuur aan boord is doorgaans gecertificeerd tot hooguit 40 of 50 gr (check je manual)

Wat kun je er aan doen?

Het meest voor de hand liggende is niet vliegen……of vermijd het heetst van de dag. Dat is ook voor jezelf het prettigst, vol in de zon is je concentratie minder en het is erg vermoeiend, het vliegen is daarom ook minder leuk.

Ga je toch, zorg dan dat de Lipo’s tot kort vóór de vlucht koel blijven, desnoods in een koelbox oid.

Maak de vluchten niet te lang, verlang niet het uiterste van je motor(en) en lipo’s.

Ga je opnieuw laden, zorg dan eerst dat ze goed afgekoeld raken, bvb in die koelbox.

Laat tussentijds je model/drone/lipo’s niet in de volle zon staan of liggen! Minimaal een witte doek er over of in de schaduw leggen.

Vergeet ook je zender niet, in korte tijd kan die fors heet worden als je hem in de volle zon legt. Met name die met donkere behuizingen, wat de meeste zenders hebben.

Denk ook aan een goede brandblusser zodat als het mis gaat, je een beginnende brand kunt blussen.  Is de brand alleen in of aan je model/drone, dan kun je beter een CO2 blusser nemen, anders is al je apparatuur kapot. Maar indien er ook al gras oid in brand is geraakt, zijn poeder-, schuimblusser of een branddeken beter geschikt.

En zorg natuurlijk ook goed voor jezelf…..daar staan inmiddels de kranten vol mee dus gaan we niet herhalen.

 Vlieg met wijsheid.

 KNVvL

 Vrgr,

 

Richard Branderhorst

Voorzitter Commissie Instructie en veiligheid (CIV)

Afd Modelvliegsport KNVvL

voorzitter.civ.modelvliegsport@knvvl.nl

Categorieën: Uncategorised

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder